Přeskočit na obsah

Kdo vázal uzel, rozhýbal bronz a uhlídal rovnováhu

    Domovní znamení U uzlu

    To byste neuhádli, co mají společného kašna se třemi tajuplnými tanečnicemi, betonový kolos u silniční tepny a záhadné domovní znamení malostranského viničního domku? 

    Domovní znamení U uzlu

    Stoupáte-li z konce Nerudovy ulice dále vzhůru Úvozem ke Strahovskému klášteru, od vinice ve Velké strahovské zahradě nalevo vás odděluje zeď přerušená jediným domkem. Býval zde kdysi vinařský lis. Nízký domeček s vínově červenou, již značně opršelou fasádou má nepřehlédnutelné domovní znamení – uzel. Zajímavá kamenná skulptura vypadá opravdu jako provazy nebo kmeny vinné révy spletené důmyslně a naprosto realisticky. Člověk by po nich s chutí sáhl, aby je rozmotal.

    V 80. letech patřil domek architektu Karlu Filsakovi, který proslul mimo jiné, jako hlavní architekt hotelu InterContinetal. Jedním z umělců, kteří se podíleli na výzdobě hotelu, byl Josef Klimeš. Ostatně jeho dřevěné plastické stěny se dochovaly a jsou dnes součástí lobby hotelu Fairmont. (Více si o Fairmontu přečtěte zde.) Když se architekt před Josefem Klimešem zmínil, že by si pro svůj domek představoval nějaké domovní znamení, sochař mu jej navrhl a z dioritu také zhotovil.

    Později mnohokrát uváděl na pravou míru fantazie různých publicistů:

    „…To měl bejt pouze uzel. Potom o tom psali v novinách, že důkazem, že to byl vinařskej dům, je uzel z vinné révy. Já jsem tam volal a říkal jsem, poslyšte, vy jste tam napsali, že to je starej uzel, ale ten uzel je ode mě, domovní znamení jsem tam dělal. Oni říkali, že jsou různý verze u těch starejch věcí… Vůbec to nevnímali a nepochopili, že je to ode mě, že to tam dřív nebylo.“

    Betonová Rovnováha u Barrandovského mostu

    Setkáváte-li se s Josefem Klimešem poprvé, překvapí vás, jak široký byl jeho umělecký záběr. Dílem, které jistě budete znát, a které byste si ale jistě nespojili s malostranským domovním znamením, jsou obří betonové plastiky v sousedství Barrandovského mostu. Ta s názvem „Rovnováha“ má úctyhodné rozpětí 15 metrů, další dvě, kterým Pražané potměšile přezdívají „Hroší lázně“ stojí na opačném konci mostu a slouží jako zastřešení schodiště. Tvoří s mostem smysluplný a obdivuhodný výtvarný celek.
    Uměleckou stránku projektu zaštiťoval Karel Filsak, který J. Klimeše přizval.

    Rovnováha
    Rovnováha, plastika u Barrandovského mostu

    Éterické Divoženky

    Procházíte-li někdy Františkánskou zahradou, vídáte další, mnohem subtilnější, Klimešovo dílo. Stojí tu pítko/kašna Divoženky. Na kameni tančí tři bronzové rozevláté přízraky a prý ožívají za nocí, když je zahrada zavřená.

    Divoženky, kašna ve Františkánské zahradě
    Divoženky, kašna ve Františkánské zahradě

    Ten muž uměl bezpečně vybalancovat betonový kolos, roztančit bronz v historické zahradě i uvázat uzel na kameni. No řekněte – spojili byste si někdy tato tři díla?

    Děkuji za přečtení 🙂
    Radka

    Zdroj: https://www.josefklimes.cz/

    Všechny články blogu

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

    Přehled ochrany osobních údajů

    Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.

    Nezbytně nutné soubory cookies

    Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.

    Výkonnostní a analytické cookies

    Tyto webové stránky používají službu Google Analytics ke shromažďování anonymních informací, jako je počet návštěvníků webu a nejoblíbenější stránky.

    Povolení tohoto souboru cookie nám pomáhá zlepšovat naše webové stránky.